Summor.se Logo

Instuderingsfrågor - Evolution

Svaren hittar du här

Svaren till frågorna hittar ni i kursmaterialet på Classroom eller på summor.se/nak2/5/

Lösningsförslag finns längre ner på sidan under varje avsnitt.


Begrepp

Följande begrepp förekommer i materialet och så ska kunna förstås i ett sammanhang:

  • Liv
  • Art
  • Fertil avkomma
  • Population
  • Prokaryot
  • Eukaryot
  • Organiska molekyler
  • Evolutionsteorin
  • Homologa strukturer/organ
  • Rudimentära/vestigala organ
  • Embryologi
  • Fossila bevis
  • Övergångsformer
  • Mutation
  • Genetisk variation
  • Naturligt urval
  • Anpassning
  • Sexuellt urval
  • Intrasexuellt urval
  • Intersexuellt urval
  • Samevolution
  • Artbildning
  • Geografisk isolering
  • Genetisk isolering
  • Artrikedom
  • Massutdöende
  • Ekologisk nisch
  • Lamarckism
  • Förvärvade egenskaper
  • Kreationism
  • Intelligent design (ID)
  • Irreducibel komplexitet
  • Pseudovetenskap
  • Falsifierbar
  • Epigenetik

A. Livets Uppkomst

  1. Vilka förutsättningar krävs för livets uppkomst på Jorden?
  2. Förklara varför forskare har föreslagit alternativa platser för livets uppkomst, som till exempel vid hydrotermala öppningar på havsbotten, snarare än på jordytan.
  3. Vilka egenskaper har alla levande organismer gemensamt, och som ger stöd åt teorin om att allt liv härstammar från en gemensam urcell? Nämn minst tre.
  4. Ungefär hur länge sedan uppkom det första säkra spåret av liv på jorden?
  5. Vad visade Miller-Urey-experimentet på 1950-talet angående bildandet av komplexa molekyler på den tidiga jorden?
📖 Lösningsförslag A. Livets Uppkomst

1. Förutsättningar för livets uppkomst:

  • Organiska molekyler (kolbaserade föreningar)
  • Energikälla (för att driva kemiska reaktioner)
  • Skyddad miljö (från skadlig strålning)
  • Vatten (som lösningsmedel)

Läs mer i Livets uppkomst - Kriterier för liv


2. Hydrotermala öppningar:

Forskare har föreslagit hydrotermala öppningar (djuphavsventiler) som alternativ plats eftersom:

  • De erbjuder en skyddad miljö från skadlig UV-strålning
  • Mineraler vid ventilerna kan katalysera (påskynda) organiska reaktioner
  • Det finns tillgång till energi från jordens inre
  • Vatten finns i överflöd

Detta är en av flera teorier om livets uppkomst som beskrivs i kursmaterialet.

Läs mer i Livets uppkomst - Teorier om livets uppkomst


3. Gemensamma egenskaper hos alla levande organismer:

Minst tre av följande:

  1. Organisation - Strukturerad uppbyggnad
  2. Metabolism - Omvandlar energi och ämnen
  3. Reproduktion - Skapar kopior av sig själva
  4. Respons - Reagerar på miljön

Alla organismer delar dessa grundläggande egenskaper, vilket stödjer teorin om en gemensam urcell.

Läs mer i Livets uppkomst - Vad är liv?


4. Första spåret av liv:

De första tecknen på liv uppstod för 3,8 miljarder år sedan. Detta var prokaryoter (enkla encellsorganismer utan cellkärna).

Läs mer i Livets uppkomst - Livets historia på jorden


5. Miller-Urey-experimentet:

Miller-Urey-experimentet visade att organiska molekyler kunde bildas från enkla molekyler under förhållanden som liknade den tidiga jordens atmosfär. Experimentet stödde teorin om kemisk evolution (Oparin-Haldane).

Läs mer i Livets uppkomst - Teorier om livets uppkomst


B. Mutationer och Genetisk Variation

  1. Vad är en mutation?
  2. Vilka är de fyra möjliga konsekvenserna en genmutation kan ha på det protein som genen kodar för? Vilken konsekvens är viktigast för evolutionen?
  3. Förklara varför en mutation i en hudcell inte är ärftlig, medan en mutation i en könscell kan vara det.
📖 Lösningsförslag B. Mutationer och Genetisk Variation

6. Vad är en mutation?

En mutation är en slumpmässig förändring i en organisms DNA. Mutationer är den grundläggande källan till all genetisk variation.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Mutation & Genetisk variation


7. Fyra möjliga konsekvenser av en genmutation:

  1. Ingen effekt - Mutationen ändrar inte proteinet (tyst mutation)
  2. Liten effekt - Proteinet ändras lite, men fungerar fortfarande
  3. Skadlig effekt - Proteinet fungerar sämre eller inte alls
  4. Fördelaktig effekt - Proteinet fungerar bättre i vissa miljöer

Viktigast för evolutionen: Den fördelaktiga effekten är viktigast eftersom den ger individen en överlevnadsfördel som kan spridas i populationen genom naturligt urval.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Mutation & Genetisk variation


8. Skillnad mellan mutation i hudcell och könscell:

  • Mutation i hudcell: Påverkar endast individen själv och ärvs INTE till avkomman eftersom hudceller inte är involverade i fortplantningen.

  • Mutation i könscell: KAN ärvas till avkomman eftersom könsceller (ägg och spermier) överför genetisk information till nästa generation.

Endast mutationer i könsceller bidrar till evolutionen eftersom de kan spridas i populationen.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Mutation & Genetisk variation


C. Selektion och Naturligt Urval

  1. Förklara grundprinciperna för Darwins teori om naturligt urval.
  2. Definiera och ge ett exempel på anpassning till miljön. Använd fallet med björkmätaren (ljusa respektive mörka vingar) för att förklara hur naturligt urval gynnade olika varianter före respektive efter industrialiseringen.
  3. Vad innebär samevolution? Ge ett tydligt exempel.
  4. Förklara vad könsurval (sexuell selektion) är. Hur kan könsurval leda till egenskaper som egentligen är en nackdel för individens överlevnad, som till exempel påfågelhanens stjärtfjädrar?
📖 Lösningsförslag C. Selektion och Naturligt Urval

9. Darwins teori om naturligt urval:

Grundprinciper:

  • Individer inom en art varierar i sina egenskaper (genetisk variation)
  • Individer med egenskaper som är bäst anpassade till sin miljö har större chans att överleva
  • Dessa individer får fler avkommor
  • Fördelaktiga egenskaper blir vanligare i nästa generation

Detta är processen som driver evolutionen framåt.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Naturligt urval


10. Anpassning och björkmätaren:

Anpassning är när en art utvecklar egenskaper som gör den bättre lämpad för sin miljö genom naturligt urval.

Exempel: Björkmätaren

  • Före industrialiseringen: Trädstammarna var ljusa. Ljusa fjärilar hade bättre kamouflage mot fåglar och överlevde bättre. Mörka fjärilar syntes lätt och åts upp.

  • Efter industrialiseringen: Trädstammarna blev mörka av sot. Nu hade mörka fjärilar bättre kamouflage och överlevde bättre. Andelen mörka fjärilar ökade i populationen.

Detta visar hur naturligt urval gynnar olika varianter beroende på miljön.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Naturligt urval


11. Samevolution:

Samevolution är när två eller flera arter påverkar varandras evolution. De utvecklas i ett slags “evolutionär kapprustning” eller samarbete.

Exempel:

  • Rovdjur och byte: Geparder blir snabbare för att fånga gaseller, vilket leder till att de snabbaste gasellerna överlever och för sina gener vidare. Båda arterna utvecklas tillsammans.

  • Växt och pollinatör: En blomma utvecklar en form som passar perfekt för en specifik insekt, som i sin tur blir specialiserad på just den blomman.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Samevolution


12. Könsurval (sexuell selektion):

Könsurval är en specialform av naturligt urval som handlar om framgång i att hitta en partner och fortplanta sig.

Två typer:

  • Intrasexuellt urval: Konkurrens inom samma kön (t.ex. hjorthanar som slåss)
  • Intersexuellt urval: Den ena könet väljer partner (t.ex. påfågelhonan väljer hane)

Påfågelhanens stjärtfjädrar:

Även om de stora, färgglada stjärtfjädrarna gör hanen mer synlig för rovdjur och svårare att fly, gynnas de ändå av evolutionen eftersom:

  • Honorna väljer hanar med de mest imponerande fjädrarna
  • Hanar med stora stjärtfjädrar får fler avkommor
  • Fördelen i fortplantning överväger nackdelen för överlevnad

Detta visar att evolution inte alltid leder till “bästa” lösningen för överlevnad, utan för fortplantningsframgång.

Läs mer i Evolutionens mekanismer - Sexuellt urval


D. Artbildning

  1. Definiera begreppet art.
  2. Beskriv den vanligaste mekanismen för artbildning: geografisk isolering. Ge ett känt exempel på artbildning som har skett på grund av geografisk isolering.
📖 Lösningsförslag D. Artbildning

13. Definition av art:

En art är en population som kan para sig och få fertil (fruktbar) avkomma under naturliga förhållanden.

Detta kallas det biologiska artbegreppet och är den vanligaste definitionen.

Läs mer i Livets uppkomst - Vad är en art? och Arter och artbildning - Artbegreppet


14. Geografisk isolering och artbildning:

Geografisk isolering innebär att en population delas upp av en fysisk barriär (t.ex. hav, berg, flod) så att de två grupperna inte längre kan para sig med varandra.

Process:

  1. En population delas av en geografisk barriär
  2. De isolerade grupperna lever i olika miljöer
  3. Naturligt urval påverkar grupperna olika
  4. Genetiska skillnader ackumuleras över många generationer
  5. Till slut kan de inte längre para sig och få fertil avkomma - de har blivit olika arter

Exempel: Darwins finkar på Galápagos

Finkar från fastlandet spred sig till olika öar på Galápagos. På varje ö fanns olika förhållanden (olika typer av föda, klimat, predatorer). Naturligt urval gynnade olika näbbformer på olika öar:

  • På öar med hårda nötter: kraftigare näbbar
  • På öar med insekter: längre, smalare näbbar

Efter många generationer blev skillnaderna så stora att finkarna från olika öar inte längre kunde para sig - de hade blivit olika arter.

Läs mer i Arter och artbildning - Hur bildas arter?


E. Bevis för Evolutionsteorin

  1. Vad är homologa organ (strukturer)? Hur används de som ett bevis för att arter har ett gemensamt ursprung (är släkt)?
  2. Vad är ett rudimentärt organ? Ge två exempel från djurriket och ett från människan. Hur förklaras existensen av dessa “onödiga” delar av evolutionsteorin?
  3. Hur kan likheterna mellan tidiga embryon från olika ryggradsdjur (embryologi) användas som ett bevis för evolutionen?
📖 Lösningsförslag E. Bevis för Evolutionsteorin

15. Homologa organ:

Homologa organ är organ med samma grundläggande struktur men olika funktion hos olika arter.

Exempel:

  • Människans arm, valens fena och fladdermusens vinge har samma benstruktur (överarm, underarm, handled, fingrar) men används för olika syften (gripa, simma, flyga).

Bevis för gemensamt ursprung:

Att olika arter har samma grundläggande skelettstruktur trots olika funktioner visar att de härstammar från en gemensam förfader som hade denna struktur. Evolutionen har sedan anpassat strukturen för olika miljöer och livsstilar.

Läs mer i Evolutionsteorin och bevis - Homologa strukturer


16. Rudimentära organ:

Rudimentära organ (vestigala organ) är organ som har förlorat sin ursprungliga funktion men finns kvar som “rester” från evolutionen.

Exempel från djurriket:

  1. Valens bäckenben - Ursprungligen stöd för bakben hos landdjur, nu ingen/mycket begränsad funktion
  2. Ormars bakbenssporrar - Rester av ben från reptilförfäder som hade ben

Exempel från människan:

  • Visdomständer - Ursprungligen för att tugga hård föda, nu ofta problem som måste tas bort
  • Svansben (coccyx) - Stöd för svans hos förfäder, nu fästpunkt för muskler
  • Blindtarm - Hjälpte smälta cellulosa, nu liten immunfunktion

Evolutionär förklaring:

Rudimentära organ visar att arter har förändrats över tid. De är “kvar” från tidigare evolutionära stadier när de hade en funktion. Eftersom de inte längre är nödvändiga har de krympt eller förlorat sin funktion, men har inte helt försvunnit.

Läs mer i Evolutionsteorin och bevis - Rudimentära organ


17. Embryologi som bevis:

Embryon från olika ryggradsdjur visar stora likheter i tidiga utvecklingsstadier, trots att de vuxna djuren ser mycket olika ut.

Exempel:

  • Alla ryggradsdjur (fiskar, grodor, fåglar, människor) har gälspalter som embryon
  • De har liknande kroppsstrukturer i tidiga stadier

Bevis för evolution:

Dessa likheter visar att alla ryggradsdjur har ett gemensamt evolutionärt ursprung. Embryot “repeterar” evolutionens historia - strukturer som var viktiga för våra förfäder (som gälspalter för fiskar) utvecklas fortfarande i embryot, även om de sedan förändras eller försvinner hos vissa arter.

Läs mer i Evolutionsteorin och bevis - Embryologi


F. Alternativa Förklaringsmodeller

  1. Förklara kortfattat huvudprincipen i Lamarckismen. Hur trodde Lamarck att egenskaper ärvdes?
  2. Beskriv den grundläggande skillnaden mellan Darwins teori om naturligt urval och Lamarcks idéer om hur evolution drivs framåt.
  3. Vad är Kreationism och dess modernare variant Intelligent Design?
  4. Vilka vetenskapliga argument (från sektion E) kan användas för att bemöta idéerna om Kreationism/Intelligent Design?
📖 Lösningsförslag F. Alternativa Förklaringsmodeller

18. Lamarckismen:

Huvudprincip: Förvärvade egenskaper under livstiden kan ärvs till avkomman.

Hur Lamarck trodde egenskaper ärvdes:

  • Organismer använder vissa organ mer än andra
  • Dessa organ utvecklas/förstärks under individens livstid
  • Dessa förvärvade förändringar ärvs direkt till avkomman

Exempel (felaktigt): Giraffer fick långa halsar genom att sträcka sig efter löv. Denna förlängning av halsen ärvdes sedan till deras ungar.

Varför det är fel:

  • Inga bevis för att förvärvade egenskaper ärvs
  • Genetiken visar att DNA-förändringar (mutationer) krävs för ärftlighet
  • Experimentella studier har motbevisat teorin

Läs mer i Pseudovetenskap och evolutionsteorin - Lamarckism


19. Skillnad mellan Darwin och Lamarck:

Lamarck:

  • Organismer förvärvade egenskaper genom användning
  • Förändringar sker under individens livstid
  • Dessa förändringar ärvs direkt till avkomman
  • Exempel: Giraffer sträckte sig efter löv → fick längre hals → avkomman föddes med längre hals

Darwin:

  • Slumpmässiga mutationer skapar variation
  • Individer med fördelaktiga egenskaper överlever bättre
  • Dessa individer får fler avkommor
  • Fördelaktiga gener blir vanligare över generationer
  • Exempel: Giraffer med längre halsar (genom mutation) hade överlevnadsfördelar → fick fler avkommor → långa halsar blev vanligare

Huvudskillnad: Lamarck trodde på aktiv anpassning under livstiden, Darwin visade att det är naturligt urval av slumpmässiga variationer.

Läs mer i Pseudovetenskap och evolutionsteorin - Lamarckism och Evolutionens mekanismer - Naturligt urval


20. Kreationism och Intelligent Design:

Kreationism:

  • Grundas i bokstavlig tolkning av religiösa texter
  • Menar att livet skapades av en gudomlig makt
  • Jorden är ung (ca 6 000-10 000 år)
  • Motsägs av alla geologiska och evolutionära bevis

Intelligent Design (ID):

  • Modernare variant av kreationism
  • Undviker att nämna Gud, talar om en “intelligent designer”
  • Påstår att vissa biologiska strukturer är för komplexa för att ha uppstått genom evolution (irreducibel komplexitet)
  • Exempel: Bakteriens flagell (motor)

Varför ID inte är vetenskap:

  • Inte falsifierbar (kan inte testas eller motbevisas)
  • Bygger på “luckor” i kunskapen istället för bevis
  • Ignorerar evolutionära förklaringar

Läs mer i Pseudovetenskap och evolutionsteorin - Kreationism och Intelligent Design


21. Vetenskapliga argument mot Kreationism/ID:

Från sektion E (Bevis för evolutionsteorin):

  1. Homologa organ:

    • Olika arter har samma grundläggande struktur (t.ex. människans arm, valens flipper)
    • Visar gemensamt ursprung, inte separat skapelse
    • En perfekt designer skulle skapat optimala, unika lösningar för varje art
  2. Rudimentära organ:

    • Organ som förlorat sin funktion (valens bäckenben, människans visdomständer)
    • Visar att arter har förändrats över tid
    • En intelligent designer skulle inte skapat “onödiga” eller skadliga organ
  3. Embryologi:

    • Alla ryggradsdjur har gälspalter som embryon
    • Visar evolutionär historia, inte perfekt design
    • Varför skulle en designer ge människoembryon gälspalter?
  4. “Dålig design”:

    • Nervens onödiga omväg i giraffens hals
    • Människans blindtarm (ofta inflammerad)
    • Visar att evolution bygger vidare på befintliga strukturer, inte perfekt design

Ytterligare argument:

  • Fossila bevis: Visar gradvis förändring över miljontals år, inte plötslig skapelse
  • DNA-bevis: Visar släktskap mellan arter
  • Observerad evolution: Vi kan se evolution ske (bakteriers antibiotikaresistens)

Läs mer i Evolutionsteorin och bevis och Pseudovetenskap och evolutionsteorin