1. Människans evolution
Dessa frågor kan du till viss del hitta svar i Människans evolution.
Fakta och definitioner
- Vad är det som avgör att människan tillhör klassen däggdjur?
- Nämn de unika egenskaperna för människan.
- Vad kallas de behov som ställs på den mänskliga arten och formar det naturliga urvalet?
- För hur länge sedan, ungefär, uppstod Homo sapiens och på vilken kontinent?
- Vad är åldern på Jorden i förhållande till människans existens?
- Vilka levande arter hittar vi i familjen Hominider?
- Vad heter den tidiga släktingen till människan som levde för cirka 3-4 miljoner år sedan och är känd för tydliga tecken på upprätt gång?
- Vad betyder namnet på arten Homo erectus?
- Hur länge existerade Homo erectus?
- Vad är den nuvarande teorin om varför Homo neanderthalensis dog ut, i förhållande till Homo sapiens?
- Vad heter den tidigaste arten i släktet Homo, och vad kunde den göra?
- Vad är det man har föreslagit som ett nytt namn på Homo neanderthalensis, och vad skulle det innebära?
Koppla och förklara samband
- Förklara hur selektionstryck bidrog till utvecklingen av de unika egenskaperna hos människan.
- Beskriv skillnaden mellan Homo habilis och Australopithecus afarensis baserat på de unika egenskaper som nämns i texten.
- Förklara varför forskningen om människans evolution ständigt är under utveckling och varför informationen kan förändras över tid.
Resonemang och analys
- Resonera kring hur det faktum att flera Homo-arter har samexisterat (t.ex. H. sapiens och H. erectus) påverkar hur vi ser på Homo sapiens som den enda nu levande arten i släktet.
- Förklara och motivera varför upprätt gång (både hos A. afarensis och H. erectus) är en så viktig egenskap i människans evolution.
- Diskutera vad de genetiska spåren från Neanderthalare (1-2% DNA hos européer) antyder om biologiska definitionen av en art, givet att de nu kan ses som en underart till Homo sapiens.
Sjukdomar och deras evolution
Dessa frågor kan du till viss del hitta svar i Sjukdomar och deras evolution.
Fakta och definitioner
- Vad är en patogen?
- Nämn de fyra huvudkategorier av patogener som behandlas i texten (inklusive den som inte är en organism).
- Ge ett exempel på en bakterie som orsakar sjukdom och vilken sjukdom den är kopplad till.
- Vad består virus av, och vad behöver de göra för att föröka sig och orsaka sjukdomar?
- Ge ett exempel på en vanlig virussjukdom.
- Vad är definitionen av en pandemi?
- Vad innebär det att vi befinner oss i en evolutionär kapprustning med patogener?
- Vad menas med antibiotika?
- Nämn en konsekvens av antibiotikaresistens.
- Vilka organismer kan leva som parasiter hos människan?
Koppla och förklara samband
- Förklara vad som menas med att antibiotikaresistens “egentligen bara är en del av det naturliga urvalet”.
- Förklara varför sjukdomar sprids snabbt i dagens globala samhälle.
- Beskriv skillnaden mellan en bakteriell infektion (t.ex. halsfluss) och en virussjukdom (t.ex. influensa) när det gäller behandling.
- Förklara vad samevolution innebär i sammanhanget med patogener.
Resonemang och analys
- Resonera kring hur det naturliga urvalet fungerar som ett selektionstryck på både människor och patogener i den evolutionära kapprustningen.
- Förklara hur den schematiska bilden (nedan) över resistensutvecklingen visar naturligt urval i praktiken och motivera varför det är ett hot mot modern medicin.

- Diskutera varför upptäckten av antibiotika, trots att det är ett av de största medicinska framstegen, samtidigt har bidragit till ett av de största hoten mot folkhälsan.
Repetition - evolutionens mekanismer
Fakta och definitioner
- Vad skapar mutationer i vårt DNA?
- Vad är naturligt urval?
- Vilken fördel fick personer som kunde smälta laktos som vuxna i områden där man historiskt haft mjölkkor?
- Vad är sexuellt urval?
- Ge ett modernt exempel på samevolution mellan människor och sjukdomar
- Hur kan våra upprätta gång leda till ryggproblem?
- Varför leder vår historiska förmåga att lagra fett (som var en fördel förr) till fetma och diabetes idag?
Koppla och förklara samband
- Förklara hur naturligt urval har påverkat utbredningen av laktostolerans i världen.
- Beskriv hur samevolution mellan människor och bakterier tvingar oss att ständigt utveckla nya mediciner.
- Förklara hur sexuellt urval kan leda till utveckling av mänskliga egenskaper som inte alltid är praktiska för överlevnad.
- Beskriv sambandet mellan människans upprätta gång och förekomsten av ryggproblem.
- Förklara hur mutationer kan ha både positiva och negativa effekter.
Resonemang och analys
- Förklara hur “evolutionära misstag” kan uppstå och varför inte evolutionen åtgärdar exempelvis åldersrelaterade problem.
- Diskutera hur kunskapen om evolutionens mekanismer (mutationer, naturligt urval och samevolution) kan användas för att utveckla bättre mediciner och hantera sjukdomar.
- Resonera kring hur utvecklingen av antibiotikaresistens är ett “modernt exempel på samevolution”, och förklara vilken evolutionär mekanism som driver denna process.