Ämnesplan med syfte, centralt innehåll och betygskriterier finns även på Skolverkets hemsida
Förenklat bygger betygskriterierna i matematik på ett antal färdigheter eller förmågor
Förmågor
- Begreppförståelse
- Procedur
- Problemlösning
- Tillämpning och modellering
- Resonemang och kommunikation
Kriterier är sedan utskriva för E-, C-, och A-nivå medan D- och B-nivå syftar till en sammantagen bedömning mellan de olika betygskriterierna.
E | C | A | |
---|---|---|---|
Begrepp | Eleven beskriver grundläggande begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med tillfredsställande säkerhet. | Eleven beskriver ett omfattande antal begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med god säkerhet. | Eleven beskriver ett omfattande antal begrepp och samband mellan begrepp samt använder dem med mycket god säkerhet. |
Procedur | Eleven hanterar grundläggande procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med tillfredsställande säkerhet, både utan och med digitala verktyg. | Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med god säkerhet, både utan och med digitala verktyg. | Eleven hanterar ett omfattande antal procedurer och löser uppgifter av standardkaraktär med mycket god säkerhet, både utan och med digitala verktyg. |
Problemlösning | Eleven löser enkla problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet. | Eleven löser relativt komplexa problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet. | Eleven löser komplexa problem inom kursens olika områden. Eleven bedömer resultatens rimlighet. |
Modellering | Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i enkla uppgifter. | Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i relativt komplexa uppgifter. | Eleven tillämpar och formulerar matematiska modeller i komplexa uppgifter. |
Resonemang | Eleven för delvis underbyggda matematiska resonemang och följer enkla matematiska resonemang. | Eleven för relativt väl underbyggda matematiska resonemang och följer relativt avancerade matematiska resonemang. | Eleven för väl underbyggda matematiska resonemang och följer avancerade matematiska resonemang. |
Kommunikation | Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett i huvudsak fungerande sätt. | Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett till stor del tydligt och korrekt sätt. | Eleven uttrycker sig med matematiska symboler och andra representationer på ett tydligt och korrekt sätt. |