HÅLMIJ0

Miljö- och energikunskap


  • En fördjupningskurs inom ämnet hållbart samhälle
  • Tvärvetenskapligt ämne
  • Belyser hållbar utveckling ur ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv
  • En av tre kurser inom ämnet och den med störst tyngdvikt åt det naturvetenskapliga perspektivet
  • Biologi, kemi och fysik krävs inte för att läsa kursen

Två spår och två lärare

Susanne Eickhoff - Fysik Viktor Arohlén - Biologi


Centralt innehåll

  • Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.
  • Ekosystemens struktur, dynamik och bärkraft samt betydelsen av biologisk mångfald.
  • Naturliga ekologiska system som inspiration för teknikutveckling, till exempel artificiell fotosyntes.
  • Miljöhot och utmaningar där livsstilens och behovens konsekvenser speglas genom att man till exempel använder ekologiska fotavtryck.
  • Naturliga och av människan skapade kretslopp samt kretsloppssamhällets organisation.
  • Samhällets styrmedel och mål på lokal, regional, nationell och internationell nivå med koppling till miljö- och energifrågor.
  • Miljörelaterade verktyg för styrning och bedömning, till exempel livscykelanalys, miljöcertifiering, miljömärkning och gröna certifikat.
  • Förnybara och icke förnybara energikällor samt deras ursprung och användbarhet.
  • Energi- och resursanvändning i samband med livsmedel, boende, transporter och övrig konsumtion.
  • Produktion av bränslen samt energiomvandlingar inklusive distributions-, renings- och avfallslösningar.
  • Energi- och resurseffektivisering med hjälp av till exempel mätteknik, materialval och andra tekniska lösningar.
  • Energiprincipen, energikvalitet och verkningsgrad samt fysikaliska och kemiska beräkningar och resonemang.
  • Hur en konsekvensanalys av olika handlingsalternativ utförs, till exempel med utgångspunkt i säkerhetstänkande, genusfrågor eller etiska resonemang.
  • Praktiska fallstudier.

Spår 1 Biologi

  • Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.
  • Ekosystemens struktur, dynamik och bärkraft samt betydelsen av biologisk mångfald.
  • Naturliga ekologiska system som inspiration för teknikutveckling, till exempel artificiell fotosyntes.
  • Miljöhot och utmaningar där livsstilens och behovens konsekvenser speglas genom att man till exempel använder ekologiska fotavtryck.
  • Naturliga och av människan skapade kretslopp samt kretsloppssamhällets organisation.
  • Samhällets styrmedel och mål på lokal, regional, nationell och internationell nivå med koppling till miljö- och energifrågor.
  • Miljörelaterade verktyg för styrning och bedömning, till exempel livscykelanalys, miljöcertifiering, miljömärkning och gröna certifikat.

Spår 2 Fysik

  • Förnybara och icke förnybara energikällor samt deras ursprung och användbarhet.
  • Energi- och resursanvändning i samband med livsmedel, boende, transporter och övrig konsumtion.
  • Produktion av bränslen samt energiomvandlingar inklusive distributions-, renings- och avfallslösningar.
  • Energi- och resurseffektivisering med hjälp av till exempel mätteknik, materialval och andra tekniska lösningar.
  • Energiprincipen, energikvalitet och verkningsgrad samt fysikaliska och kemiska beräkningar och resonemang.
  • Hur en konsekvensanalys av olika handlingsalternativ utförs, till exempel med utgångspunkt i säkerhetstänkande, genusfrågor eller etiska resonemang.

Gemensamt

  • Praktiska fallstudier.

Betygskriterier

Fem kvalitéer eller förmågor bedöms

  • Redogöra
  • Identifiera och avgränsa
  • Presentera
  • Utvärdera
  • Bedöma egen förmåga

Läromedel

  • Referensläromedel



Miljö- och energikunskap

Vad tänker ni på?

  • Association
  • Erfarenheter
  • Känslor

Vad tänker Skolverket på?

  • Förståelse av de förutsättningar, drivkrafter och värden som ligger till grund för arbete med hållbar utveckling.
  • Reflektion över sambanden mellan livstilsfrågor och hållbar utveckling
  • Utveckla förståelse av olika handlingsalternativ och konsekvenserna av dessa

Dagens uppgift


Tre perspektiv på hållbar utveckling

  • Social hållbarhet 🌇
  • Ekologisk hållbarhet 💮
  • Ekonomisk hållbarhet 💰

Fokus på det ekologiska perspektivet, och utgå från material producerat av Världsnaturfonden (WWF).

Ekologiska fotavtryck

Uppgift

Sätt er in i materialet och förberedd er att lyfta upp en aspekt i slutet av lektionen