HÅLMIJ0
Miljö- och energikunskap
- En fördjupningskurs inom ämnet hållbart samhälle
- Tvärvetenskapligt ämne
- Belyser hållbar utveckling ur ekologiska, sociala och ekonomiska perspektiv
- En av tre kurser inom ämnet och den med störst tyngdvikt åt det naturvetenskapliga perspektivet
- Biologi, kemi och fysik krävs inte för att läsa kursen
Två spår och två lärare
Susanne Eickhoff - Fysik Viktor Arohlén - Biologi
Centralt innehåll
- Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.
- Ekosystemens struktur, dynamik och bärkraft samt betydelsen av biologisk mångfald.
- Naturliga ekologiska system som inspiration för teknikutveckling, till exempel artificiell fotosyntes.
- Miljöhot och utmaningar där livsstilens och behovens konsekvenser speglas genom att man till exempel använder ekologiska fotavtryck.
- Naturliga och av människan skapade kretslopp samt kretsloppssamhällets organisation.
- Samhällets styrmedel och mål på lokal, regional, nationell och internationell nivå med koppling till miljö- och energifrågor.
- Miljörelaterade verktyg för styrning och bedömning, till exempel livscykelanalys, miljöcertifiering, miljömärkning och gröna certifikat.
- Förnybara och icke förnybara energikällor samt deras ursprung och användbarhet.
- Energi- och resursanvändning i samband med livsmedel, boende, transporter och övrig konsumtion.
- Produktion av bränslen samt energiomvandlingar inklusive distributions-, renings- och avfallslösningar.
- Energi- och resurseffektivisering med hjälp av till exempel mätteknik, materialval och andra tekniska lösningar.
- Energiprincipen, energikvalitet och verkningsgrad samt fysikaliska och kemiska beräkningar och resonemang.
- Hur en konsekvensanalys av olika handlingsalternativ utförs, till exempel med utgångspunkt i säkerhetstänkande, genusfrågor eller etiska resonemang.
- Praktiska fallstudier.
Spår 1 Biologi
- Grundläggande begrepp inom området hållbar utveckling.
- Ekosystemens struktur, dynamik och bärkraft samt betydelsen av biologisk mångfald.
- Naturliga ekologiska system som inspiration för teknikutveckling, till exempel artificiell fotosyntes.
- Miljöhot och utmaningar där livsstilens och behovens konsekvenser speglas genom att man till exempel använder ekologiska fotavtryck.
- Naturliga och av människan skapade kretslopp samt kretsloppssamhällets organisation.
- Samhällets styrmedel och mål på lokal, regional, nationell och internationell nivå med koppling till miljö- och energifrågor.
- Miljörelaterade verktyg för styrning och bedömning, till exempel livscykelanalys, miljöcertifiering, miljömärkning och gröna certifikat.
Spår 2 Fysik
- Förnybara och icke förnybara energikällor samt deras ursprung och användbarhet.
- Energi- och resursanvändning i samband med livsmedel, boende, transporter och övrig konsumtion.
- Produktion av bränslen samt energiomvandlingar inklusive distributions-, renings- och avfallslösningar.
- Energi- och resurseffektivisering med hjälp av till exempel mätteknik, materialval och andra tekniska lösningar.
- Energiprincipen, energikvalitet och verkningsgrad samt fysikaliska och kemiska beräkningar och resonemang.
- Hur en konsekvensanalys av olika handlingsalternativ utförs, till exempel med utgångspunkt i säkerhetstänkande, genusfrågor eller etiska resonemang.
Gemensamt
- Praktiska fallstudier.
Betygskriterier
Fem kvalitéer eller förmågor bedöms
- Redogöra
- Identifiera och avgränsa
- Presentera
- Utvärdera
- Bedöma egen förmåga
Läromedel
- Referensläromedel
Miljö- och energikunskap
Vad tänker ni på?
- Association
- Erfarenheter
- Känslor
Vad tänker Skolverket på?
- Förståelse av de förutsättningar, drivkrafter och värden som ligger till grund för arbete med hållbar utveckling.
- Reflektion över sambanden mellan livstilsfrågor och hållbar utveckling
- Utveckla förståelse av olika handlingsalternativ och konsekvenserna av dessa
Dagens uppgift
Tre perspektiv på hållbar utveckling
- Social hållbarhet 🌇
- Ekologisk hållbarhet 💮
- Ekonomisk hållbarhet 💰
Fokus på det ekologiska perspektivet, och utgå från material producerat av Världsnaturfonden (WWF).
Uppgift
Sätt er in i materialet och förberedd er att lyfta upp en aspekt i slutet av lektionen