Naturkunskap 1a1
Naturkunskap
Ämnet naturkunskap är till sin karaktär tvärvetenskapligt med en grund i biologi, fysik, geovetenskap och kemi. I ämnet behandlas hälsa, energi och hållbar utveckling, kunskapsområden som har vuxit fram där naturvetenskap möter samhällsvetenskap.
Viktor Arohlén
Bor i Öjersjö med fru och katt
Legitimerad lärare i matematik och biologi
Pasta, snooza ,brädspel
Syltlök, påfåglar, strumpor
Naturkunskap / NO
Vad tänker ni på?
- Association
- Erfarenheter
- Känslor
Vad tänker Skolverket på?
- Utveckla kunskaper i naturvetenskap samt kunna kritiskt värdera och ta ställning i frågor som har ett naturvetenskapligt innehåll
- Knyta an till aktuella samhällsfrågor, vardagsliv och yrkesliv.
- Befästa, fördjupa och utveckla naturvetenskapliga kunskaper för att kunna möta, förstå och påverka sin samtid
Vad tänker Viktor på?
- Förståelse för sin omvärld
- Kunna ta ställning i samhällsfrågor
- Demokratisk världsmedborgare
Centralt innehåll
- Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
- Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
- Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
- Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
- Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
- Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.
Huvudsakliga arbetsområden
- Naturvetenskapligt arbetssätt
- Hållbar utveckling
- Sexualitet, samtycke och relationer
Betygskriterier
Förenklat berör betygskriterierna fyra områden och elevens förmåga att redogöra, diskutera och ta ställningstagande inom området
Områden som bedöms
- Individ och samhälle
- Sexualitet och relationer
- Hållbar utveckling
- Kritisk granskning
Kriterier är sedan utskriva för E-, C-, och A-nivå medan D- och B-nivå syftar till en sammantagen bedömning mellan de olika betygskriterierna.
Skolverket
Fullständig information om kursens syfte, centrala innehåll och betygskriterier finner ni på Skolverkets hemsida.
Kursens upplägg och struktur
Lektioner
Dag | Sal | Tid |
---|---|---|
Tisdag | T12 | 14:20-15:40 |
Fredag | T12 | 10:20-11:30 |
Läromedel och hjälpmedel
![](https://hackmd.io/_uploads/ryRkNpeTh.png =600x300)
:::info :::
![](https://hackmd.io/_uploads/B1_SVFXTn.png =200x200)
:::info
:::
![](https://hackmd.io/_uploads/Bys8ECxp3.png =200x200)
Förutsättningar
:::warning För att genomföra kursen krävs också en insats från er! :::
Ta med
- Dator (:battery:)
- Lärobok
- Anteckningsblock och penna
- Ett dynamiskt mindset :slightly_smiling_face:
Avslutande tankar och frågor?