Naturkunskap 1a1


Naturkunskap

Ämnet naturkunskap är till sin karaktär tvärvetenskapligt med en grund i biologi, fysik, geovetenskap och kemi. I ämnet behandlas hälsa, energi och hållbar utveckling, kunskapsområden som har vuxit fram där naturvetenskap möter samhällsvetenskap.


Viktor Arohlén

  • Bor i Öjersjö med fru och katt

  • Legitimerad lärare i matematik och biologi

‎ Pasta, snooza ,brädspel

‎ Syltlök, påfåglar, strumpor


Naturkunskap / NO

Vad tänker ni på?

  • Association
  • Erfarenheter
  • Känslor

Vad tänker Skolverket på?

  • Utveckla kunskaper i naturvetenskap samt kunna kritiskt värdera och ta ställning i frågor som har ett naturvetenskapligt innehåll
  • Knyta an till aktuella samhällsfrågor, vardagsliv och yrkesliv.
  • Befästa, fördjupa och utveckla naturvetenskapliga kunskaper för att kunna möta, förstå och påverka sin samtid

Vad tänker Viktor på?

  • Förståelse för sin omvärld
  • Kunna ta ställning i samhällsfrågor
  • Demokratisk världsmedborgare

Centralt innehåll

  • Frågor om hållbar utveckling: energi, klimat och ekosystempåverkan. Ekosystemtjänster, resursutnyttjande och ekosystemens bärkraft.
  • Olika aspekter på hållbar utveckling, till exempel vad gäller konsumtion, resursfördelning, mänskliga rättigheter och jämställdhet.
  • Naturvetenskapliga aspekter på, reflektion över och diskussion om normer, rörande människans sexualitet, lust, relationer och sexuella hälsa.
  • Naturvetenskapliga arbetsmetoder, till exempel observationer, klassificering, mätningar, simuleringar och experiment samt etiska förhållningssätt kopplade till det naturvetenskapliga utforskandet.
  • Naturvetenskapligt förhållningssätt, hur man ställer frågor som går att undersöka naturvetenskapligt och hur man går till väga för att ställa företeelser i omvärlden under prövning.
  • Hur naturvetenskap kan granskas kritiskt samt hur ett naturvetenskapligt förhållningssätt kan användas för att kritiskt pröva ovetenskapligt grundade påståenden.

Huvudsakliga arbetsområden

  • Naturvetenskapligt arbetssätt
  • Hållbar utveckling
  • Sexualitet, samtycke och relationer

Betygskriterier

Förenklat berör betygskriterierna fyra områden och elevens förmåga att redogöra, diskutera och ta ställningstagande inom området

Områden som bedöms

  • Individ och samhälle
  • Sexualitet och relationer
  • Hållbar utveckling
  • Kritisk granskning

Kriterier är sedan utskriva för E-, C-, och A-nivå medan D- och B-nivå syftar till en sammantagen bedömning mellan de olika betygskriterierna.


Skolverket

Fullständig information om kursens syfte, centrala innehåll och betygskriterier finner ni på Skolverkets hemsida.


Kursens upplägg och struktur


Lektioner

DagSalTid
TisdagT1214:20-15:40
FredagT1210:20-11:30

Läromedel och hjälpmedel



![](https://hackmd.io/_uploads/ryRkNpeTh.png =600x300)

:::info :::

![](https://hackmd.io/_uploads/B1_SVFXTn.png =200x200)


:::info

:::

![](https://hackmd.io/_uploads/Bys8ECxp3.png =200x200)


Förutsättningar

:::warning För att genomföra kursen krävs också en insats från er! :::

Ta med

  • Dator (:battery:)
  • Lärobok
  • Anteckningsblock och penna
  • Ett dynamiskt mindset :slightly_smiling_face:

Avslutande tankar och frågor?