Syfte
Syfte
Att fördjupa förståelsen för hur menstruationscykeln styrs hormonellt, hur hormonella preventivmedel påverkar kroppen, samt att stimulera till kritiskt tänkande kring utvecklingen och fördelningen av preventivmedel.
Instruktioner
Instruktioner
Arbeta självständigt eller i par. Redovisa arbetet som en presentation, hemsida, infografik, podd eller video. Du ska använda tillförlitliga källor, och minst en av dina källor ska vara FASS.se. Ni kommer inte behöva redovisa ert arbete, men det ska vara inlämnat på formen ovan.
1. Den hormonella menstruationscykeln
- Illustrera eller sammanfatta hur menstruationscykeln regleras hormonellt.
- Beskriv kortfattat funktionen för:
- FSH (follikelstimulerande hormon)
- LH (luteiniserande hormon)
- Östrogen
- Progesteron
- Förklara vad som sker hormonellt vid:
- Menstruation
- Ägglossning
- Gulekroppsfasen
2. Hormonella preventivmedel och biologisk förståelse
- Välj minst två hormonella preventivmedel (t.ex. kombinerade p-piller, minipiller, p-stav, hormonspiral).
- För varje metod:
- Förklara dess biologiska verkningsmekanism i relation till menstruationscykelns hormoner.
- Redogör för bieffekter (minst tre), och koppla dem till hormonell reglering. Använd FASS.se för att hitta biverkningar.
- Resonera kring hur kroppen påverkas på kort och lång sikt.
Tips: Skapa en tabell för att jämföra mekanismer, fördelar och nackdelar.
3. Preventivmedel ur ett bredare perspektiv
Välj en
Välj ett av nedan områden och besvara frågorna.
A. Sexualkunskap och ansvar
- Varför är preventivmedel viktiga för individ och samhälle?
- Vilka sociala och biologiska förklaringar finns till att det finns fler kvinnliga än manliga hormonella alternativ?
B. Manliga hormonella preventivmedel
- Hur skulle manliga hormonella preventivmedel kunna fungera utifrån det endokrina systemet? (Tänk på testosteron, FSH och LH)
- Undersök exempel på forskning eller tester av manliga preventivmedel. Vad har man försökt göra, och vilka utmaningar finns?
C. Icke-hormonella alternativ
- Vilka icke-hormonella metoder finns, och hur fungerar de biologiskt?
- Resonera kring för- och nackdelar med dessa jämfört med hormonella metoder.
4. Reflektera och diskutera
OBS
OBS! Reflektionen kan ni göra skriftligt.
Besvara minst två av frågorna nedan:
- Vad var mest förvånande att lära sig?
- Hur påverkas ungas möjligheter att göra informerade val?
- Hur skulle du förklara detta för en yngre elev?
- Vad tycker du borde utvecklas när det gäller preventivmedel?